KONTAKT OS
Et stærkt netværk er guld værd. Det bidrager til den gode mavefornemmelse og dermed også en god nattesøvn. Er du allerede med i forskellige netværk, eller du mangler nogen at sparre med i din hverdag, så læs her.
Men inden da tuner vi lige ind på skattereglerne – for er din deltagelse i et netværk egentlig skattefri?
I den specifikke sag havde en advokatvirksomhed betalt for medarbejdernes medlemskab af organisationer som Rotary, Junior Chamber, Round Table, Ladies Circle, Byggesocietetet og Relationsfabrikken. Disse organisationer var primært engagerede i regelmæssige møder, der omfattede foredrag, virksomhedsbesøg og lignende, samt fælles måltider og netværksdannelse.
Landsskatteretten gennemførte en konkret vurdering af hver organisations formål og arrangementer. Retten anerkendte, at der kunne være erhvervsmæssige elementer i deltagelsen, men bemærkede, at den konkrete erhvervsmæssige relevans ikke var dokumenteret tilstrækkeligt. Desuden påpegede retten, at en betydelig del af tiden blev brugt på sociale aktiviteter, herunder netværksdannelse, som blev anset for at være en privat aktivitet.
Landsskatteretten konkluderede derfor, at de afholdte udgifter primært dækkede private udgifter, hvilket førte til, at de blev anset som B-skattepligtige personalegoder for de enkelte medarbejdere.
I denne konkrete sag mente Landsskatteretten altså ikke, at virksomheden eller medarbejderne havde tilstrækkelig dokumentation for den erhvervsmæssige relevans af medarbejdernes netværksdeltagelse.
Dette understreger vigtigheden af at dokumentere sådanne forhold for at undgå skatteretlige konsekvenser. Det påpeges dog, at selvom medarbejdere danner netværk til potentielle kunder/leverandører, er det ikke i sig selv tilstrækkeligt for skattefrihed.
Det bør også bemærkes, at i denne sag var de pågældende organisationer primært netværksorganisationer uden nødvendig og konkret erhvervsmæssig relevans for arbejdsgiveren.
Medlemskaber af branchenetværk eller ERFA-grupper anses derimod for at være områder, hvor arbejdsgiveren sandsynligvis kan dække udgifterne uden skattemæssige konsekvenser for medarbejderen.
gælder der generelt de samme skatteregler som for virksomheder, når det kommer til erhvervsmæssige omkostninger. Hvis branchenetværket eller ERFA-gruppen kan bidrage til din forretningsudvikling, anses det som en driftsomkostning, og du kan derfor trække det fra skattemæssigt. Det er dog altid vigtigt at kunne dokumentere den erhvervsmæssige relevans, hvis skattemyndighederne skulle spørge ind til det.
Hos Frie Selvstændige mener vi generelt, at alle iværksættere og selvstændige bør prioritere deltagelse i netværk uanset skatteregler:
– Netværk er en vigtigt del af den selvstændiges salg og udvikling af virksomheden, og at deltage i de rigtige netværk kan give mere salg end annoncering, siger Claus Jeppesen, der til daglige arbejder som erhvervskonsulent hos Frie Selvstændige og selv er en aktiv netværker.
Kilde: FRIE Selvstændige
Tlf.: 6313 8550, Mandag-torsdag kl. 8.00-16.00, Fredag kl. 8.00-14.00
Vi overvejer nøje vores fodaftryk og den indvirkning, vi har på verden som virksomhed. For at reducere spild i vores branche fokuserer vi på at gøre vores kollektion mere bæredygtig. Vi er engagerede i genbrug, upcycling, brug af naturlige materialer og genanvendelse af affald. Vi arbejder sammen med velkendte og bæredygtige europæiske mærker for at udvide vores 'WoW Sustainable Collection'.
Selvom en reklamegave ikke ændrer verden, tror vi, at produkterne i vores bæredygtige kollektion kan inspirere og opmuntre enkeltpersoner og virksomheder til at tage små skridt mod positive forandringer ved at indføre mere bæredygtige og cirkulære praksisser. For hvis vi alle tager handling, kan vi sammen gøre en større forskel – og være en kraft for det gode.
Ønsker du mere information eller har du spørgsmål?
Kontakt os på:
+45 32 72 00 50
www.clipperinterall.dk
Follow us on LinkedIN
Promotionbranchen oplever økonomisk fremgang, og medlemmer af Dansk Promotion præsterer bedre end gennemsnittet. Der har dog været mere optimisme for 2024 i starten af året end i efteråret.
Promotionbranchen har oplevet en omsætningsfremgang på 12 pct. de seneste seks år. Det viser en analyse, som adm. direktør i JEF.dk Stig Hellstern præsenterede i sidste uge foran i alt knap 50 deltagere på to Dansk Promotion-arrangementer i henh. Malling hos JEF.dk og i Herlev hos New Wave.
Omsætningen er estimeret ud fra en faktor 2,8 ud fra 97 virksomhedernes bruttofortjeneste, som samlet lå på 405 mio. kr. i seneste regnskabsår, og anslås af Stig Hellstern til at være 1,17 mia. kr. for de virksomheder, der er med i analysen.
Adm. direktør i JEF.dk præsenterer promotion-undersøgelsen i New Waves lokaler i Herlev.
Foto: Anders Mosumgaard
”Der er ca. 800-900 virksomheder i virksomhedsskatteordningen, og hvis man tager dem med, vil jeg vurdere promotionbranchen til at have en potentiel omsætning på mellem 2,0 mia. kr. og 4,8 mia. kr.,” siger Stig Hellstern.
Dansk Promotion-medlemmer står stærkt
En ting er omsætning, noget andet er overskud. Analysen viser, at medlemmer af Dansk Promotion står for 41 pct. af det samlede overskud i branchen, selvom de kun udgør 18 pct. af de analyserede virksomheder.
Medlemmerne præsterer også bedre pr. medarbejder med et gennemsnitligt nettooverskud på 104.000 kr. mod 78.000 kr. for alle virksomhederne i analysen.
Polarisering præger branchen
Mens de største virksomheder har mere end fordoblet deres nettoindtjening siden den første analyse for ti år siden og oplever 75 pct. højere overskud end for seks år siden, viser tallene også, at flere små virksomheder klarer sig godt. I alt 78 af de analyserede virksomheder genererede overskud mod 71 i den seneste måling.
Samtidig er tabene blandt virksomheder med underskud dog steget fra gennemsnitligt 77.000 kr. til 294.000 kr.
”Det viser en større polarisering i branchen. Selvom tendensen har været der længe, ser vi for alvor nu tydeligt, at man skal være stor for at tjene mange penge,” siger Stig Hellstern, som forventer, at konsolidering vil præge branchen fremover.
Mere begrænset optimisme
I marts forventede 69 pct. af virksomhederne lidt eller meget højere omsætning i 2024 sammenlignet med 2023. Dette tal faldt dog til 59 pct. i september. Det viser to undersøgelser fra marts og september, som GRAKOM står bag. Svarene er dels indsamlet på MyVendo-messen i marts i år og spørgsmålene blev igen udsendt via Promotion Creators nyhedsbrev i juni og september.
”Det tyder på, at den positive stemning i starten af året blev afløst af mere afdæmpede forventninger hen over sommeren. Det blev også blev bekræftet på møderne af flere af deltagerne,” siger GRAKOMs branchechef Michael Brochmann, der præsenterede denne undersøgelse på medlemsmøderne.
Bæredygtighed vægter højere end pris
Undersøgelserne peger også på, at bæredygtighed og compliance er blevet vigtigere for kunderne end prisen på produkterne.
”Især leverandører har fremhævet, at kunderne prioriterer bæredygtighed og overholdelse af regler højere end pris. Det er en tendens, vi forventer vil præge branchen fremover,” siger Michael Brochmann.
I undersøgelsen i marts var der størst forventninger til, at omsætningen på reklameartikler ville vokse i 2024 sammenlignet med 2023, men efter sommer blev det afløst af højere forventninger på beklædning.
L-SHOP-TEAM er glade for at kunne annoncere vores strategiske samarbejde med Asquith & Fox, TriDri og Wombat, tre britiske mærker, der er kendt for deres artikler af førsteklasses kvalitet.
Fra januar 2025 vil L-SHOP-TEAM være officiel distributør og øge tilgængeligheden af disse populære mærker i Europa.
Om mærkerne:
Asquith & Fox tilbyder et sofistikeret udvalg af fritidstøj af høj kvalitet, der problemfrit blander stil og professionalisme.
TriDri er kendt for sit sports- og fritidstøj af høj kvalitet, der giver aktive atleter og hold uovertruffen komfort og ydeevne.
Wombats livsstilsmode byder på afslappede og alsidige styles, der er perfekte til fritid og ferie.
Samarbejdet med L-SHOP-TEAM er en vigtig milepæl for alle parter, da det giver B2B-kunder i hele EU bedre adgang til de eftertragtede kollektioner og imødekommer det europæiske markeds stigende efterspørgsel efter moderigtigt tøj af høj kvalitet.
L-Shop-Team Danmark | Borupvang 3 | 2750 Ballerup | +45 41 11 48 13
Der er også krav til at minimere og undgå unødvendigt emballage.
EU’s forordning om at reducere emballageaffald og fremme genbrug ( PPWR), har været undervejs i nogle år. Nu er det endelig blevet vedtaget af Ministerrådet. Forordningen stiller helt nye mål op for, hvor meget emballage, der skal være af genanvendeligt materiale samt hvor meget emballage, der skal kunne genbruges.
Minimumsmål for genanvendeligt emballage samt for, hvor meget der skal kunne genbruges:
I 2030 og 2040 indføres der minimumsmål for, hvor meget emballage, der skal være af genanvendt materiale.
F.eks. skal engangsplastikflasker i 2040 indeholde op til 65 pct. genanvendt plast. Samtidig skal emballagens vægt og volumen minimeres og al unødvendig emballage skal undgås.
Der er også nye mål for transport- og salgsemballage. Fx skal 40 pct. af transport- og salgsemballagen kunne genbruges i 2030.
Forbrugere skal kunne tage egne beholdere med til take away:
Et andet genbrugsmål handler om takeaway-emballage. Her stiller den nye forordning krav om, at forbrugerne skal have mulighed for at medbringe egne beholdere uden meromkostninger for forbrugeren selv.
Begrænsninger for engangsemballage:
Nogle typer engangsemballage er allerede blevet forbudt, og nu følger flere efter. Det gælder fx plastikemballage til små portioner som krydderier, sukker og mælkefløde i restauranter og hoteller samt engangsprodukter i som små shampoo- og bodylotionflasker på hoteller.
Krav til mærkning og information:
Der kommer også krav til, at emballage skal mærkes tydeligt med oplysninger om materialekomposition, og hvor meget genanvendt materiale, der er i emballagen. Formålet er udover at understøtte forbrugernes bæredygtige valg, at lette affaldssorteringen.
”Kravene vil på sigt ændre væsentligt på, hvordan man designer, forbruger og skaffer sig af med emballage i både Danmark og EU. Heldigvis er mange virksomheder allerede godt i gang med at forberede sig til de nye krav, og der bliver i høj grad brug for nye og innovative emballageløsninger," siger siger GRAKOMs adm. direktør Carina Christensen. Hun fortsætter:
"Vi følger lovgivningen og udviklingen tæt, og har man ønske om at følge det ekstra tæt og sparre med andre virksomheder, kan man med fordel tilmelde sig GRAKOMs Emballageforum."
Reglerne træder i kraft om godt 18 måneder:
Reglerne træder i kraft 18 måneder efter offentliggørelsen i EU’s officielle tidende.
Ønsker du at høre mere om GRAKOMs Emballageforum, så kontakt Charlotte Grønnegaard på cg@grakom.dk eller på tlf. 24 47 69 97.
Halfar fokuserer på specialproduktion i Europa, hvor de har egne produktionsfaciliteter i Bielefeld, Tyskland, og Hradec Králové, Tjekkiet. Her fremstilles hovedsageligt skræddersyede løsninger, som f.eks. da en kunde sendte en samling værktøj og ønskede en taske med individuelle rum og holdere til hvert enkelt værktøj – resultatet var imponerende og præget af høj kvalitet.
Vores guider på virksomhedsbesøget, Armin Halfar og Kathrin Stühmeyer-Halfar, fortalte, at dette ikke var usædvanligt, og de viste os en specialdesignet taske til den tyske hær, som skulle kunne rumme en form for kommunikationsudstyr og bæres som rygsæk. Imponerende.
Selvom størstedelen af det omfattende sortiment produceres i Asien, så var det inponerende at se Halfars store ”dekorationsafdeling” til tryk og broderi.
Broderiafdelingen er den største i Bielefeld, med flere broderimaskiner, hvoraf den største var en 8-hovedet maskine. Eget trykkeri og broderi er det der skal til for at kunne tilbyde kunderne en ”one-stop shop”.
En stor, men lidt uventet, produktgruppe for Halfar var ligposer. Naturligvis skal nogen producere dem, men det er ikke det første, man forbinder med produkter i vores branche.
Halfar har alle aktiviteter – kontorer, lager og produktion – samlet i egne, meget moderne faciliteter, bygget i 2014, med alt nødvendigt udstyr, ikke mindst deres ”Pokalskab” som rummer hele 9 PSI Sustainability-statuetter der vidner om et omfattende bæredygtighedsarbejde i virksomheden.
Med 130 ansatte og omsætter ca. 45 millioner euro er Halfar ikke helt ukendt i Skandinavien. Selvom de ikke har officiel repræsentation her, omsætter de alligevel for knap 6 mill DKK i forhandlerleddet, hvoraf ca. 60 % i ligger i Danmark.
Lampens batteri har en kapacitet på 1800 mAh og kan nemt oplades ved hjælp af det medfølgende ladekabel. Opladningstiden er ca. 3 timer, hvilket giver op til 12 timers kontinuerlig belysning uden behov for genopladning. Ud over sit elegante design er lampen fremstillet af FSC-certificeret akacietræ, genanvendt ABS (plast) og genanvendt aluminium.
Lampens lys kan dæmpes, så du ubesværet kan skifte mellem kølig og varm hvid belysning. Du kan justere lyset ved at trykke og holde på toppen af lampeskærmen.
Kontakt os for yderligere information og priser.
Morten Sørensen
Mobil: +45 40 98 05 07
Mail: morten@ctwo.dk
Ny guide til dig: Sådan håndterer du barsel i din virksomhed
Hvad skal du have styr på før fødslen? Hvor meget barsel kan du overdrage? Og hvor længe skal du betale løn under barsel? En ny guide fra Udbetaling Danmark er her for at hjælpe dig med at få styr på de mest almindelige spørgsmål.
Ved du, hvordan dine medarbejdere skal forholde sig til barsel?
Udbetaling Danmark har lavet en frisk og overskuelig guide, der gør det nemt for dig og dine ansatte at blive opdateret på barselsreglerne.
Du finder folderen her på siden – klar til print. Den giver dig konkrete svar på spørgsmål som: Hvad skal du gøre inden fødslen? Hvad sker der bagefter? Og hvordan fordeler I orloven bedst muligt? Kort sagt, alt det vigtigste om barsel samlet ét sted – lige til at gå til.
Tag et kig, og gør både dig selv og dine medarbejdere klar til at håndtere barsel.
These sneakers offer a blend of style, quality, and comfort, making them the perfect choice for any event. Instead of opting for traditional corporate attire, why not surprise your audience with footwear that showcases your brand’s creativity while ensuring comfort throughout long days at conferences or trade shows?
Handcrafted 100% in Spain, personalized sneakers from iDSNEAKERS are designed with attention to detail, ensuring both durability and a premium finish. With a minimum order of just 40 pairs, these sneakers can be customized to reflect your company’s identity, making them a great marketing tool for boosting brand visibility. Whether you want to showcase your logo or integrate a special design, these sneakers are a unique way to attract attention and generate buzz at any event.
In addition to their striking design, these sneakers offer unmatched comfort. Trade shows and corporate events often involve hours of walking and standing, and wearing uncomfortable shoes can leave a lasting negative impression.
Personalized sneakers, on the other hand, keep you comfortable while helping you maintain a professional appearance. They also serve as a conversation starter, giving you the perfect opportunity to network and engage with potential customers.
Whether you’re looking to impress clients, create brand ambassadors, or simply offer something fresh and exciting, personalized corporate sneakers are the way to go. With a delivery time of just 5-7 weeks, there’s still time to place your order and make your mark at your next event. Don’t miss the chance to elevate your brand experience and steal the spotlight with sneakers that speak volumes.
Det genanvendte metal stammer fra eksisterende materialer som reducerer forbruget af nye ressourcer og minimere affald. Brug af genanvendte materialer mindsker miljøpåvirkningen og sparer på ressourcerne.
Den bløde touch-lakering dækker det genanvendte metal og giver kuglepennen et eksklusivt look og en behagelig fornemmelse. Det enkle design sørger for, at dit budskab får den centrale opmærksomhed. Lasergraveringen i guld tilfører skriveinstrumentet et elegant og glamourøst udtryk.
Den har en vandafvisende finish (C0 Bionic Finish Eco), vandtætte lynlåse og en let justerbar hætte med elastisk snor for optimal beskyttelse. Oplev ekstra komfort og varme med det bløde for i de rummelige forlommer. Ærmerne har indvendige manchetter og tommelfingerhuller for at holde vinden ude, mens to-vejs lynlås og sideslidser sikrer ubesværet bevægelse, uanset hvor du går.
Texet Denmark A/S | Kometvej 8C, DK-8700 Horsens, Danmark | Tel +45 86 57 28 00 | ordre@texet.dk
Reparationsmuligheder bliver stadig vigtigere i kampen mod affald og unødvendig brug af ressourcer. Hos Urban Vitamin handler det om innovation, der ikke kun forbedrer din hverdag, men også har en mindre belastning på vores planet.
Hvorfor vælge Urban Vitamin?
Det er nemt; fordi vores produkter er mere end bare ydeevne og kvalitet.
Med Irvine og Lakewood får du lyd i topklasse, samtidig med at du bidrager til at reducere affald og ressourceforbrug. Begge modeller er designet, så du nemt selv kan udskifte batteriet, hvilket forlænger din enheds levetid betydeligt.
XD Connects ApS
+45 70 23 11 88
+45 31 18 82 40
Samtidig bliver der krav om, at både navn på producenten og på eventuel importør til EU skal fremgå af produktet.
Den 13.12.2024 træder en ny produktsikkerhedsforordning (GPSR) i kraft. Den erstatter det tidligere direktiv om produktsikkerhed fra 2001. Da det er en forordning, gælder den i alle EU-medlemslandene. I Danmark er Sikkerhedsstyrelsen den ansvarlige myndighed.
Formålet med forordningen er at styrke produkters sikkerhed samt styrke markedsovervågningen og forbedre forbrugerrettighederne for dem, der har købt potentielt usikre produkter.
Der må stadig ikke sælges farlige produkter, men nu skal erhvervsdrivende også have interne procedurer, guidelines eller en anden konkret proces, der, gør produkterne sikre at benytte af forbrugerne.
Forordningen gælder således for alle produkter, der bringes på markedet, og producenten skal lave en risikovurdering af sine produkter.
Forordningen er også relevant for alle, der sælger produkter, som ikke er omfattet af en anden EU-produktsikkerhedslovgivning. Selvom et produkt allerede er omfattet af anden EU-produktsikkerhedslovgivning, som fx kosmetik, legetøj, el-produkter og medicinsk udstyr, kan der med den nye forordning stilles yderligere krav til virksomheder, hvis der er risici, som den pågældende speciallovgivning ikke tager højde for.
Producentens navn skal fremgå af produktet
Der er krav om, at både navn på producenten og på eventuel importør til EU skal fremgå af produktet.
Dette krav gælder også for produkter, der sælges online, hvor navn, postadresse og elektronisk adresse på producent og importør skal fremgå for hvert produkt på hjemmesiden. Hvis man udelukkende sælger til erhverv, gælder mærkningskrav for onlinesalg ikke.
Rollefordelingen for ansvar og forpligtelser for fabrikanter, importører og distributører er beskrevet i kapitel III i forordningen. Her er også beskrevet de specifikke krav til dokumentation for sikkerhed og overensstemmelse med EU-lovgivningen samt kravene om produktoplysninger på selve produktet.
Der er ingen økonomisk bagatelgrænse for, hvornår forordningen gælder for et produkt, dvs. forordningen gælder for alle produkter uanset pris.
Den kemiske risikovurdering varetages som hidtil af Miljøstyrelsen og lovgivningen er reguleret via REACH- og CLP-forordningerne.
Umiddelbart vil der ikke være problemer med sikkerheden i de grafiske produkter, der produceres i den grafiske branche, fx papirtryksager og storformat. Men man skal altid have dokumentation for den kemi og andre materialer, der indgår i et produkt, overholder REACH.
Hvis man sælger andre produkter end tryksager kræver det en risikovurdering af den måde produktet bruges på (kan brugeren udsættes for fare?) og selvfølgelig også dokumentation for at produktet overholder REACH.
Det er stadig usikkert, hvordan fx FKM (Fødevarekontaktmaterialer) skal fortolkes i GPSR-forordningen. Her vil Sikkerhedsstyrelsen vende tilbage når de har hørt mere fra EU.
Man kan læse mere om produktsikkerhedsforordningen på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside her.
Nye krav til produktmærkning kan findes her.
Nye krav til onlinesalg kan findes her.
Hvis et produkt viser sig at være farligt, efter det er kommet på markedet, skal det trækkes tilbage.
ESG-rådgiver Jan Stormer
+ 45 29 26 01 25
Hvis du leder efter praktiske isskrabere i plastik med stort reklamefelt, kan du med garanti finde det rette produkt hos Promowolsch GmbH & Co. KG.
Designer-isskraberne "2K" og "Titan" er de ultimative blikfang (produceret i Tyskland i samarbejde med den sociale institution Lebenshilfe).
2K er en effektiv hjælper, når isen har fat i bilens forrude. Den fås også som en genanvendt version, i kombination med en messingklinge og i forskellige farvekombinationer.
TITAN er en designerisskraber/-planer lavet af 2 komponenter som også fås med en messingklinge. Placeringen og vinklen på skærene er forsket og fastlagt af et videnskabeligt institut for at opnå optimal isfjernelse.
Alle varianter af disse isskrabere fås nu i friske nye farvetoner – især i neonfarver!
Promowolsch, tænketanken fra Westfalen, tilbyder et bredt udvalg af nyttige produkter til forskellige forretningsområder, kombineret med korte leveringstider takket være lokal produktion (Made in Germany og Made in EU).
Promowolsch GmbH & Co. KG, Grüner Weg 25, D-59590 Geseke | www.foamworld.promowolsch.de | www.promowolsch.de
Et valg, der både er funktionelt og bæredygtigt. Jakken er fremstillet af recycled polyester, der reducerer miljøpåvirkningen uden at gå på kompromis med kvaliteten.
Den lette og varme jakke holder brugeren komfortabel i al slags vejr og er ideel til både hverdagsbrug og udendørsaktiviteter.
New Wave Danmark A/S | Lyskær 13A , 2730 Herlev | Telefon: +45 4343 7100 | Web: www.newwave.dk
Fordi pins, slipsenåle og nøgleringe geniale som reklameprodukter.
Små ting, stor effekt! Pins, slipsenåle og nøgleringe er de perfekte reklameprodukter, når du vil have dit logo derud, hvor det bliver set – igen og igen. Pins og slipsenåle giver et cool, professionelt touch til ethvert outfit, og de hitter til messer og events. Nøgleringe? De er en hverdagsfavorit, som følger dine kunder overalt. Det er praktisk, stilfuldt og en genial måde at booste dit brand på uden at sprænge budgettet. Kort sagt: En lille investering med stor brandingværdi!
LOGObrands | Skovstien 3 | 8800 Viborg | www.logobrands.dk | logobrands@logobrands.dk | +45 4018 2529
Vi indsamler hele tiden redaktionelt stof. Vil du vil fortælle om hvad der rør sig hos dig, så send os en mail, eventuelt med vedhæftede fotos.
Vi skriver en god historie om dig.
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes