INDTRYK FRA MYVENDO FAIR 2022

Vores journalist Henrik Lindberg har talt med både udstillere og forhandlere på Myvendo Fair.

Myvendo Fair som blev afholdt i Odense Congress Center d. 9. og 10. marts var en rigtig fin oplevelse for både besøgende og udstillere, med god stemning lige fra messen åbnede og til den lukkede torsdag kl. 16:00. Igen i år var det en stor fornøjelse at se hvor kreative udstillerne er, og hvor meget energi de ligger i deres flotte stande. Et af omdrejningspunkterne var det store SHOWPOINT område, kombineret med kaffebaren. Aldrig har så mange udstillere leveret nyheder og produkter ind til dette trendområde. Et helt nyt trendområde var ”Under the Christmas Tree” som var pyntet op med juletræer lys og julekugler, og ikke mindst masser af ideer til firmajulegaver.

111 udstillere og ca. 750 besøgende var med til at skabe en fantastisk stemning for alle.   

Thomas Work Jøker Hansen fra Borg & Bigum Danmark.


Vi er hele 12 besøgende på messen.

Vi har valgt at tage på messen for at lade os inspirere og vise at vi eksisterer på markedet. Vi skal sørge for at give vores leverandører noget igen.

De kommer til os og nu kommer vi og besøger dem her på messen. Det betyder meget for begge parter.

Vi vil vise, at vi er aktive i markedet og ikke kun i Kina, men også hos de europæiske leverandører.


Vi besøger MYVENDO FAIR-messen hvert år. Vi tager mange afsted hver gang. Det ligger fast i kalenderen og her efter corona-nedlukningen er det skønt at komme ud blandt andre mennesker igen.

Der er en virkelig god og afslappet atmosfære på messen i år, flere udstillere end tidligere og det er blevet meget mere hyggeligt at være her end for to år siden.

Jeg vil også gerne fremhæve magasinet Promotion Creator. Det er inspirerende på mange måder og med til at sætte barren højere i vores branche, så vi ikke bare underbyder produkterne. Vores branche har været ”hemmelig” i mange år, og jeg synes magasinet er med til at åbne branchen op og synliggøre hvad de forskellige virksomheder kan bidrage med. Synes det kunne være spændende med flere cases fra kunder og leverandører til gensidig inspiration.

 Det kunne også være at man skulle lave nogle ERFA-grupper på et tidspunkt. Det kunne være man kunne lave dem geografisk på et hotel, hvor der kom nogle fra nogle forskellige virksomheder og delte ud med taler og showcases. Der er da helt sikkert brug for noget videndeling – til at supplere messen på andre tidspunkter af året.

Jette Bay Hollensen fra No Habitat On Mars

Vi kommer på messen for at blive inspireret og se om der er noget nyt inden for bæredygtighed og møde vores kolleger. Der er mange, der har bæredygtighed på dagsordenen og eksempelvis taler mange om bambus som det nye inden for promotion. Alle vil gerne have fokus på bæredygtighed, men vi synes ikke helt der er sket den store revolution endnu. Vi nyder at komme for at se tingene i virkeligheden og ikke blot i et katalog. Det giver helt klart noget ekstra. Vi leder efter samarbejdspartnere, og messen ligger tæt på i forhold til andre europæiske messer, og nu må vi komme ud i virkeligheden igen.

 

Man får altid et eller andet med. Når man kommer hjem, opdager man måske alligevel noget, som kunne være interessant at følge op på. Vi har fået nogle ideer til noget, som vi vil forfølge, når vi kommer hjem. Vi kørte hjemmefra med nogle cases, som vi gerne ville høre mere om hos udstillerne og det er meget rart at få sat nogle menneskeord på det. Det kan vi højest sandsynligt bruge til vores danske og udenlandske kunder.

Dorte Holm Jensen fra Køhler Emblemer

Mit formål med at komme på messen er at finde nogle europæiske leverandører inden for specialfremstilling. Vi importerer det hele fra Østen i øjeblikket, så jeg tænker at vi kan finde nogle, som er tættere på. Det er mest medaljer, metal, pins og sådan nogle ting, som jeg er på jagt efter. Det er ikke så populært at importere fra Østen, da fragten stikker helt af. Så vi må finde nogle alternativer.

 

Jeg tror faktisk at jeg så et opslag om messen på Facebook. Jeg har også fået invitationer fra alle mulige andre i mit netværk. Jeg håber virkelig at kunne møde nogle nye leverandører. Det virker meget hyggeligt på messen.

Jeg er næsten lige kommet, men har allerede mødt et par stykker, som jeg kender. Det tegner jo meget godt.

Patrick Poulsen fra Weber-Stephen Nordic

Jeg kommer af ren og skær interesse for, hvad der sker i branchen. For at se, hvem der udstiller og jeg har talt med dem, der arrangerer messen. Vi er leverandører til mange af udstillerne. Jeg har hørt om messen fra kunder, forskellige BTB-forhandlere rundt i landet og gennem udstillere, der taler om messen og hvad den indeholder.

Det giver mig en viden om messen og jeg får en føling med, hvad messen kan tilbyde. Jeg har fået nogle kontakter, som jeg vil bearbejde. Jeg synes messen virker meget fin. Der kommer mange besøgende og jeg har talt med nogle udstillere, der er meget begejstrede. Jeg kender godt til magasinet Promotion Creator, som jeg får elektronisk. Det ligger i min indbakke og jeg skal have nærlæst det efter messen.

Marlene Clemmesen fra SydDesign

Vi tager til denne årlige event for at se alle nyhederne, hente inspiration og møde nogle nye leverandører.

Vi deltager på messen hvert år. Vi bruger også messen til kundepleje og til at vedligeholde de gode relationer til vores leverandører. Så er det altid spændende at spotte nye trends i vores branche. Messen er et must for os, messen er superfin og mere omfangsrig end sidste år. Der er godt gang i messen.

Vi kender godt magasinet Promotion Creator for at danne os lidt overblik inden messen. Det er en dejlig overskuelig messe. Det er spændende med mange af de nye europæiske leverandører eksempelvis inden for logostrømper. Vi synes, det er vigtigt at se produkterne i virkeligheden og snakke med menneskene bag dem – og så fortsætter vi dialogen bagefter, hvis vi finder det relevant.

Så kan vi få mere materiale og konkrete informationer på mail.

 Nogle gange er det faktisk kemien, der afgør forskellen. Det er vigtigt, især hvis nogle leverandører minder meget om hinanden på produktsiden.

Eva Schierff fra SACKit

Vores succeskriterie er at mødes med så mange mine mange BTB-kunder som muligt, så jeg ikke nødvendigvis skal rundt i hele landet til dem alle sammen. Det kan være svært at nå. Vi bruger messen til at præsentere vores nyheder og fortælle mere om, hvordan man kan få speciallavet en løsning. Det er praktik og logistik, da jeg ikke kan have alle produkter med i min bil. Det er nemmere at vise det hele her på messen.

 

Jeg gør meget for at fortælle mine kunder, at jeg deltager i MYVENDO FAIR 2022. Jeg har lige repostet på LinkedIn, vi skriver til alle og spørger om de ikke har lyst til at komme. Vi plejer gerne at komme på messen og skal også være med næste gang. Der er en virkelig god service bag ved messen og det er da luksus, at der er kaffe, vand og lækkerier til fri afbenyttelse. Desuden synes jeg at det flot at der er gratis entré. Det betyder også noget for vores kunder. Det er også lærerigt og hyggeligt med netværksaften, hvor vi kan drikke et glas rødvin med vores kunder. Så er der tid til at snakke lidt nærmere.

 

Jeg kender godt Promotion Creator-magasinet. Jeg synes det er meget reklameagtigt og kunne godt tænke mig noget mere redaktionelt, hvor der bliver fortalt mere i dybden med emnerne. Jeg læser det som leverandør på grund af artiklerne. Det er skal være mere magasinagtigt, og det må være altafgørende for at forbedre det yderligere.

 


Palle Østergaard fra MultiMarketing

Vi har altid været med på messen og har været med 12-14 år uafbrudt. Vi får meget ud af at deltage på messen, da vi hilser på vores grossister i et andet miljø, hvor vi bedre kan tale sammen og hvor vi bedre kan få en snak om de der dagligdags ting, der er end lige når man skal lægges en ordre eller der er under en spidsbelastning på kontoret. Så i stedet for at køre ud til 30 forhandlere, så kan vi mødes i Odense omkring det og snakke om det. Det er også mere hyggeligt. Der er en god stemning på messen og skuldrene er lidt nede – i forhold til at sidde i en tilspidset situation, hvor vi skal forhandle om to øre billigere eller ej. Vi kan forhandle om de store perspektiver frem for den enkelte kunde. 

 

Vi bruger messen i vores mailsignatur i et par måneder op til messen, sender nyhedsbreve ud og poster det på de sociale medier.  Vi prøver at gøre det, vi kan og vi markedsfører Myvendo Fair-messen bredt over for mange forskellige interesserede. Vi gør hvad vi kan – og bakker op om messen i bred forstand. Jeg er tilfreds med messekonceptet, og vi har fundet en god rutine med at deltage. Corona har gjort os to år ældre, men ellers er der ikke sket så meget ved det. Jeg tror, det er et trofast publikum, der kommer på messen – det kan vi se på vores grossister og forhandlere. Jeg vil godt slå et slag for fagligheden. Vi vil gerne snakke med vores gæster og vil gerne have god tid til at snakke med dem.

 

Jeg synes, det er et flot Promotion Creator-magasin, der lige er udkommet op til messen. Vi bruger det til annoncering og ønsker at branchen får vores nyheder set. Heldigvis er det skarpt målrettet til lige netop promotion-branchen. Det synes, jeg er vigtigt i en tid med ufatteligt mange andre medier. Måske man skulle udkomme noget oftere. Det trykte medie er stadig vigtigt for os, og det vil vi gerne holde fast i.

 


Simon Speelman fra BLOOMS OUT OF THE BOX

Vi vil gøre et ”naturligt indtryk” med vores gaveboks, da den er fremstillet i bæredygtigt træ og hele boksen er emballagen, så man blot skal sætte et adresse-label på og sende det til adresser over hele Europa. De friske planter er allerede inde i boksen og modtageren skal blot hælde to liter vand i vandbeholderen. Så kan blomsterne holde sig 4-5 uger i boksen, inden der igen skal påfyldes vand. Boksen er velegnet til receptioner, kontorer, mødelokaler og man kan naturligvis også tage den med hjem. Vi kan brændemærke et logo eller et slogan på boksen. Boksen kommer også i en variant med insekthotel – en slags Bed & Breakfast til bierne til udendørs brug.

 

Vi begyndte sidste år med boksene. Vi har oplevet stor succes og man kan bestille fra 10 bokse og op til flere tusinde bokse. De fleste ordrer ligger på mellem 100-250 stk. ad gangen. Vi arbejder bæredygtigt med FSC-certificeret træ i boksene og de bliver fremstillet af medarbejdere med forskellige handicaps. Danmark er et nyt marked for os, og vi har fået en positiv respons på konceptet og allerede fået nogle spændende kontakter her på MYVENDO FAIR-messen. Vi skal helt sikkert med til næste år. Magasinet virker spændende, selvom jeg ikke kan læse dansk. Det er dejligt, at man overhovedet kan komme på messe igen – og at vi er tilbage ved en forholdsvis normal tilstand igen.

Martin Buhl Rasmussen fra Clipper Corporate

Vi har været med på messen fra start af. Det vigtigste for os er at vise flaget og gøre os tilgængelige over for forhandlere. Dem er der rigtigt mange af her på MYVENDO FAIR, så naturligvis skal vi også være her. Det er vigtigt for os at bakke op omkring messen og branchen generelt, som vi er en stor del af. Det er vores netværk. For vores vedkommende er det en stor relationsmesse, hvor vi er ude at pleje relationerne til vores forhandlere og samarbejdspartnere. Vi jagter ikke så meget new bizz-delen, dem har vi nok af i forvejen, men har brug for at pleje eksisterende relationer og der er MYVENDO FAIR et rigtigt godt sted at være.

 

Vi begynder allerede inden 3-4 uger før messen med at gøde jorden i forhold til nyhedsbreve og diverse andre kanaler for at aktivere vores relationer den vej rundt. Personligt har jeg ansvaret for distriktet i Danmark og jeg er i en løbende proces med vores forhandlere, hvor jeg spørger ind til om vi skal mødes på messen. Vi gør også meget på de sociale medier, blandt andet med opslag på LinkedIn og gør os tilgængelige den vej rundt.

 

Jo flere udstillere, jo bedre. Vi er glade for at messen er tilbage i fuld vigør efter coronaperioden, og mon ikke at vi i 2023 er tilbage på det niveau, der var før corona. Vi er fortalere for at mødes fysisk face-to-face, og det er altid en god investering. Jeg kender Promotion Creator magasinet – og kunne godt tænke mig flere cases fra en nichepræget branche, hvor man visualiserer hvad det er for en branche, vi arbejder med og hvad er det for nogle kunder og beslutningstagere, man tager med ind over.

Joel Wretborn fra Promotiv Nordic

Vi er nødt til at være synlige i branchen for at stå stærkt over for vores konkurrenter. Jeg arbejder med alle de nordiske lande og det er vigtigt at komme omkring kunder i alle landene. Derfor er det vigtigt at være repræsenteret her på messen. Der er ikke så mange besøgende på messen endnu – vi har lignende messer i Norge og Sverige, hvor der kommer flere. Firmaet har været med siden begyndelsen af MYVENDOR FAIR og jeg har været med i de sidste tre år.

 

Jeg synes at messen er rigtigt godt organiseret. Det fungerer rigtigt godt med logistikken og den bagved-liggende service fra dem, der planlægger messen. Vi gør en del for at markedsføre messen til vores kunder gennem nyhedsbreve og LinkedIn og jeg har messen med i min personlige mailsignatur. Tilmed husker jeg at nævne messen i mine telefonsamtaler med vores kunder.

 

Bæredygtighed er en tendens. Det kommer fra behov hos slutkunderne, der ønsker mere og mere bæredygtige produkter. Kunderne vil gerne kende til historien bagom produktet og vide at det er fremstillet under ordnede forhold. Ofte vil de gerne have dokumentation. Produkter lavet på ”kaffegrums” er et eksempel – sæbe lavet af appelsinskal, elefantgræs, det er gode eksempler. Vi har købt et bæredygtigt firma, så vi fik mange nye bæredygtige produkter ind i sortimentet.