SOMMETIDER KAN MAN IKKE SE SKOVEN FOR BARE TRÆER

Sådan ser det også ud for rigtig mange promotion forhandlere.


Jeg tror ikke der findes en branche, hvor en forhandler skal kunne tilbyde sine kunder så mange forskellige produkter. Ikke to kunder er ens, og alle har forskellige behov for produktmarkedsføring.

Fagforeningen skal bruge t-shirts til demonstrationer.

Forlystelsesparken skal bruge plysbamser til souvenirshoppen.

Jeg behøver vist ikke at komme med flere eksempler, vi kender det jo alle sammen. Det betyder, at du som forhandler skal have en webplatform, der tusindvis af produkter. Selvom nogle leverandører leverer en shop med deres egne produkter, så mangler der måske alligevel noget.

 På Myvendo Fair i marts 2020 talte jeg med Jens Minor Hansen

som ejer eHouse Danmark, og som har specialiseret sig i web-

shopløsninger specifikt til promotion forhandlere. Jens har inviteret mig til en snak om den platform, han tilbyder til promotion forhandlere.

Jens lægger hårdt ud:

„Hvordan skal en promotion forhandler kunne arbejde effektivt, når man skal rumme over 100.000 produkter, der alle skal kunne tilføres budskaber eller logo, i forskellige former som f.eks. broderi, digitaltryk, silketryk, tampontryk, gravering, og samtidig i flere varianter, antal og størrelser? Forhandleren har brug for en platform der kan samle alle informationer om produkter, og logo/trykteknikker, og samtidig være opdateret på ændringer fra leverandørerne.  Derfor satte jeg mig for at udvikle en shop-platform helt specifikt til promotion branchen”.

 

Startede du så med at kode en webshop helt fra bunden?

Nej, siger Jens, der er absolut ingen grund til at opfinde den dybe tallerken igen. Der findes forskellige open source-shops, som er tilgængelige på nettet, og en af de bedste og bredest favnende er Magento. Den har jeg valgt som platform.

 

Men kan en forhandler ikke bare selv lave sin egen shop i Magento?

Jo, med lidt indsigt i webshops og 3-4 måneders hårdt arbejde
med at bygge shoppen, skrive tekster, og lægge produkter i shoppen, ville det sagtens kunne lade sig gøre, men du kan ikke lave en webshop med alle de funktioner der er bygget ind i eHouse web-platformen.

Med en web-platform fra eHouse kan du få en webshop, får du en platform med ca. 50.000 produkter og du kan løbende tilføje de funktioner du får brug for.  Når du først er i gang, kan du udvikle på din web-platform i samarbejde med vores store supportteam.

 

Okay, det må du fortælle mere om.

Jens fortæller, at API tilgang til vigtige leverandørers opdaterede
lagre, sikker hosting, et mere end 50 mand stort udvikler- og support team, assistance med SEO, design og markedsføring, ubegrænsede valggaveshops, visning af trykmuligheder, visualisering af produkter med logoer og beregning af tilbud, er noget af det, der gør eHouse shops perfekte til promotion branchen. Men lad os starte med kernen i det hele, nemlig min specialbyggede API.

 

Hvad er en API, spørger jeg?

Application Programming Interface, forkortet til API, er et program, der tillader et stykke software at „snakke sammen med” andet software.

Min API er specialdesignet til promotionbranchen. Den grundlæggende funktion er selvfølgelig at hente dine leverandørens produktdata ind i din web-platform, og hele tiden holde produkterne opdateret. Hver morgen klokken 06:00 opdateres produkter, priser, produktbeskrivelser og trykinfo ligesom lagertal, hvor oplyst, opdateres hver halve time.

Hertil kommer alle de funktioner, som jeg har bygget på API´en. eHouse API´en er helt speciel, fordi den kan levere data på kundeniveau. Hvis du har en special aftale med en leverandør, så kommer dine aftalte priser og informationer ind i din shop. I API modulet kan du også selv styre dine avancer på 4 niveauer, produkt, kategori, leverandør og brand, ligesom du kan fastsætte et beløb for mindste ordre, du vil håndtere. Herefter beregner API´en selv hvor mange styk, der vises som minimum i shoppen. Samtidig kan systemet runde antallet op til „pæne” tal, så der altid vises et naturligt antal, f.eks. 10, 25, 100 eller et andet pænt tal. Det viser, at der er arbejdet med tingene både æstetisk og praktisk, og ikke bare en shop fuld af rå data med underlige priser og kvantiteter.

 

Skræddersyede moduler til promotion?

Promotion produkter er jo en form for „halvfabrikata”, som gerne skal ende ud i et specielt produkt til en specifik kunde.

En almindelig open source-webshop kan til dels håndtere
differentierede priser på volumen, men så snart der skal tillægges tryk, måske i flere farver, og endda flere forskellige tryk på forskellige steder på samme enhed, så stopper festen.

Nogle leverandører har op til 30 trykmuligheder knyttet til bare ét produkt, med forskellige priser efter volumen.

Trykpriserne fra leverandørerne er dynamiske, og næsten alle arbejder med disse varianter: Area, Range og Color i forbindelse med f.eks. brodering og digitalt transfer. Så systemet skal håndtere trykkets størrelse, hvor mange farver der skal bruges, trykteknikken der skal bruges, f.eks. digitalt, screen, laser eller pad tryk før der kan beregnes en korrekt pris.

Lige netop på disse områder er vi helt unikke, da der ikke findes andre løsninger, der kan håndtere disse meget komplekse beregninger på leverandør niveau.

 

Jeg kan se, at der er en fane der hedder TronLogo – kan du fortælle mere om denne funktion?

Tronlogo er et layout værktøj med mange redigeringsmuligheder. Du kan vise et logo på de fleste af hovedleverandørernes produkter. Det lyder måske ikke nyt, men med TronLogo har du mulighed for at redigere i et logo, ændre størrelse, flytte rundt indenfor trykarealet, ændre farve, tilføje tekst og oprette et layout som kan sendes direkte til kunden. Du kan gemme designet i din egen logobank eller bruge det i shoppen, når der skal ordres produkter med tryk. En ny opdatering er på vej i 2021, og herefter er „web to print” en mulighed. Systemet konverterer logoet til en trykklar vektoriseret fil, og hele korrekturgangen bliver en del af layout og designoplæg. Når kunden har godkendt layout, har du trykfilen klar til din leverandør.

 

Kan forhandlerne også tilbyde kunderne en valggaveshop?

Ja, og forhandleren kan oprette en valggaveshop på 5 minutter, 100% kunde tilpasset opsætning af gavekort og event (det kaldet en valggaveshop aftale) således, at der kan tilføjes eller fjernes gavekort, deadline kan rykkes etc. Totalt dynamisk opsætning, der kan kopieres fra en default (standard), så der spares tid. Tilpasset sortiment svarende til kundens ønsker om gaveudvalg til sine medarbejdere eller modtagere. Styring af al logistik omkring en valggaveshop, herunder automatisk indlæsning af modtagerdata, afsendelse af gavekort via e-mail, rykker til dem, der ikke har bestilt via e-mail og endeligt en liste til leverandøren af gaverne med leveringsadresser (f.eks. som en csv fil).

Kunden, der ordrer valggaveshoppen, kan følge med i alle bevægelser fra „Min konto” i front end på forhandlerens eHouse promotion shop. Det sparer en masse opkald og uvished.

Varer der allerede ligger i profilshoppen, kan også bruges i valggaveshoppen, så der trækkes fra samme database ligesom de øvrige data der kommer fra API´en.

Når de fleste leverandører af typiske julegaver kan levere data omkring deres løbende lagerbeholdning, kan disse informationer kobles på. Allerede i dag har vi nogle shops, hvor en specifik vare i et event automatisk fjernes når den er udsolgt hos leverandøren.

 

Hvis forhandleren får problemer, hvad så?

Vores support team på mere end 50 medarbejder med brede kompetencer sidder i Riga, og supporten er tilgængelig 24/7. Supporten foregår direkte til teamet gennem IT-branchens mest brugte produktionsportal JIRA, og her kan du skrive sammen med en supporter. Skulle du have vanskeligt med support på engelsk, kan du altid kontakte mig, og jeg vil så fungere som projektleder på din supportopgave.

 

Hvad med sikkerheden?

Sikkerheden er altafgørende for eHouse, og for vores kunders webshops. Derfor hoster vi alt her i Danmark. Vores hosting ligger hos Powerhosting i Herning, som er dedikeret Magento shop-hosting og blandt de absolut bedste i Danmark.

Lige så vigtigt er det med sikkerhedskopier. Når der arbejdes i en webshop kan der ske fejl, og det er nok det, der afskrækker de fleste fra selv at arbejde løbende på en webshop.

I en eHouse shop kører vi altid med dagkopier, 30 dage bagud samt kvartals-, halvårs- og helårskopier og med en udviklingskopi som kunden selv kan arbejde på, ligesom det er den vi arbejder i, når der skal opdateres eller udvikles nye funktioner.

 

Når shoppen er leveret, hvor meget skal man så selv arbejde med shoppen?

Det er faktisk et svært spørgsmål at svare på, men du har næsten adgang til det hele.  Der er selvfølgelige nogle tekster omkring kundens forretning og kompetencer, der skal skrives, ligesom man skal være indstillet på at lære noget nyt når der skal sættes en front end op, eller enkelte varer skal oprettes lokalt.

At have en webshop, svarer til at have en fysisk butik. Du skal have et butikslokale, (svarer til shoppen) Du skal indrette din butik, (svarer til at strukturere dine produkter med de rigtige kategorier) Du skal have gadevarer (svarer til nye tilbud eller informationer på forsiden) og mange andre forhold der gør din shop spændende.

Jeg tænker ikke, at der er nogen fornuftige mennesker, der lejer et butikslokale, laver en indretning og køber et varelager, låser døren op, tænder for lyset og vupti, så tror de at kunderne strømmer til, helt af sig selv.

Der skal arbejdes med tingene, og ingen kan alt. Derfor har jeg samlet et netværk af mennesker der er rigtig skarpe på hver deres områder. Danske tekstforfattere der kan en masse med SEO. Marketingfolk der kan hjælpe med udbredelsen af din shop ved hjælp af f.eks. AdWords (nu Google Adds). Udviklere der kan løse specielle ønsker for dig. Et stort netværk der altid kan supportere dig, sammen med min viden og erfaring fra over 35 år i promotion branchen.

 

Hvilke leverandører ligger i shoppen?

I princippet ligger der ingen produkter som udgangspunkt, men i det øjeblik du vælger en eHouse shop, kontakter du de relevante
leverandører og beder dem give eHouse tilladelse til at deres data må bruges i din shop. Herefter klarer API´en „næsten”
resten af opgaven.

De leverandører som lige nu leverer data til shoppen, er: PF Concept, MidOceanBrands, Xindao og indenfor 3 måneder er det planen at Anda Presents, Paul Stricker, ID Identity, TEE JAYS, F&H og Ritter Pen også kommer på API´en.

Har du andre leverandører, som skal være en del af din shop, kan det også lade sig gøre. Dette aftales individuelt, og det kunne jo ske at din leverandør fik interesse i at levere data til eHouse.

 

Betyder det at der er „åbent for tilmelding” for nye leverandører?

„Vi er altid åbne for nye muligheder, og flere leverandører giver større muligheder for de forskellige shops” siger Jens. Hvis du er leverandør, så ring bare til mig!

 

Hvor lang leveringstid er der på en shop?

Der går under en måned fra opstart til kunden kan begynde at lægge egne informationer og tekster ind på de forskellige sider.

 

Hvordan adskiller den enkelte forhandlers shop sig fra andre shops i eHouse regi?

I princippet får en kunde en „tom butik”, som er klargjort til at putte indhold i. Det gælder også for farve- og templatevalg samt tekstindhold. Så det er kundens ønsker og behov, der får de forskellige shops til at adskille sig fra hinanden. Varesortimentet er også et område, hvor kunden kan differentiere sig. Over 50.000 varenumre er tilgængelige, og disse opdateres automatisk dagligt, året rundt. Her kan du så vælge om du vil markedsføre dig på antallet af varenumre, eller om du vil finde ind til dine egne kerneprodukter, der lige afspejler dine spidskompetencer og gør noget ekstra ud af produktbeskrivelser, SEO og kategorier, så dine kunder straks ser, hvad du er bedst til.

I API´en kan du styre din egen SEO, og beskytte den så den ikke overskrives ved de automatiske opdateringer.

 

Er det muligt at se nogle live-shops?

På powerpromo.dk kan du se basisshoppen, der løbende kan udvides med vores ekstra moduler. På powerpromo.eu kan du se topmodellen med alle funktioner. Hvis du vil se, hvem der
har succes med en shop fra eHouse, kan du kontakte mig på
tlf. 70 22 22 82.

 

Og så det typiske danske spørgsmål. Hvad koster det?

Du betaler en opstartspris, der dækker hele klargøringen af din shop, og herefter en månedlig lejepris. Men nøjagtig som med en bil så betaler man for ekstraudstyr, og derfor er der ikke en fast pris. Lad os tage et møde så du kan få en gennemgang, et oplæg og en pris på din nye shop.

 

Nu siger du at man betaler en lejepris, hvad mener du med det?

Lejer du en shop får alle fordelene, ved løbende opdateringer, sikker hosting, og support. Med en lejet shop, er der meget mere dynamik, og forhandleren arbejder mere med sin shop. Samtidig er det også en måde at sprede omkostningen ud over en længere
periode.  Du ejer selvfølgelig alle data omkring dine kunder. Du kan også lease din shop og så taler vi om finansiel leasing, hvor du efter endt leasingperiode kan købe shoppen til en scrap pris, eller aflevere shoppen. Nøjagtig som hvis du havde leaset en bil.

 Principielt kan du godt købe en shop, men faktisk alle vælger at leje, eller lease shoppen. Det er min bare erfaring, at når en forhandler køber en færdig webshop, er der en tendens til at shoppen hurtig kommer til at stå stille og man ikke selv er opmærksom på opdateringer og udvikling samt har det nødvendige overskud i det daglige. Vi stiller løbende ny udvikling til rådighed for leje og leasing aftaleshops da det drejer sig om, at konstant være mest muligt på forkant.

 

Sikkerhed for fremtiden?

Jeg er jo en form for „enmandshær” dog med et stort support- og udviklerteam, så derfor er forretningen jo for en stor del bundet op på, at jeg er til stede. Et af de spørgsmål der altid kommer op på et kundemøde er: ”Hvad sker der med vores shop, hvis du pludselig ikke er i live mere”?  Det er klart, at kunden ikke skal stå med et kæmpe problem og uden adgang til sin webshop, hvis jeg pludselig bliver uarbejdsdygtig eller afgår ved døden! Derfor arbejdes der på en ny klausul i kontrakten - så kunden, for et fair beløb, kan købe shoppen ud af lejeaftalen og dermed få 100% ejerskab af sin shop. Der er nedsat en styregruppe bestående af 4 professionelle personer, der sørger for, at alle der ønsker at gøre brug af denne sikkerhedsklausul, kommer igennem processen så nemt som muligt. Denne mulighed introduceres til eksisterende samt nye kunder inden udgangen af juni 2021. 

 

Efter et hyggeligt møde, og et par stykker smørrebrød, forlader jeg Jens, og hans lidt specielle domicil og hjemmekontor. Det kan du læse mere om på side 31 i Promotion Creator April/Maj